суббота, 14 мая 2011 г.

ძვირფასო მკითხველო!

ამასწინათ ჩემთვის უცნობმა მკითხველმა 10 ლარი გადმორიცხა დიდი მადლობა მას. მე ეს ძალიან წამეხმარა.

მისაღები გამოცდების პროგრამა საბუნებისმეტყველო საგნებში მე-18 საუკუნის დონეზეა.

თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი ფაქტობრივად არ არსებობს
როგორი შევსება მიიღო ერთ დროს პრესტიჟულმა ქართულმა უნივერსიტეტმა განათლების რეფორმის შემდეგ?, კონკრეტულად როგორია ფიზიკის სპეციალობით ჩარიცხული პირველკურსელების მომზადების დონე? რა პერსპექტივებია მიოსალოდნელი ასეთი ტენდენციების გაგრძელების შემთხვევაში, რა გამოსავალი არსებობს შექნილი სავალალო მდგომარეობიდან? ამ საკოთხებზე გვესაუბრება ამერიკის ფიზიკური აკადემიის წევრი, პროფესორი მერაბ ჯიბლაძე.
--ბატონო მერაბ, ხომ არ ასწავლით პირველკურსელებს, როგორია მათი მომზადების დონე ფიზიკაში?
მე დამევალა ზუსტად საბუნებისმეტყველო მეცნიერებათა ფაკულტეტის პირველკურსელი სტუდენტებისათვს წამეკითხა დაწყებითი ზოგადი ფიზიკის კურსი პირველი სემესტრის განმავლობაში. ეს კურსი მოიცავს საშულო სკოლის პროგრამას ფიზიკაში. ამ კურსის წაკითხვის აუცილებლობა გამოიწვია იმ გარემოებამ, რომ საქართველოს საშუალო სკოლებში პრაქტიკულად არ ისწავლება საბუნებისმეტყველო საგნები.
--რა გაძლევთ ასეთი დასკვნის გამოტანის საფუძველს?
ასეთი დასკვნის გამოტანის საფუძველს მაძლევს, პირველ რიგში ურთიერთობა საშუალო სკოლის მასწავლებლებთან და მოსწავლეებთან. მეორე ფაქტორი არის საბუნებიმეტყველო მეცნიერებათა სფეროში, კერძოდ კი, ფიზიკის დარგში დღეისათვის არსებული სახელმძღვანელოების ძალიან დაბალი დონე. ეს სახელმძღვანელოები ფაქტობრივად მოძველებული რუსული ფიზიკის სახელმძღვანელოების უხარისხო კონსპექტს წარმოადგენენ. ამ ახალი სახელმძღვანელოების შემოსვლამდე არსებული სახელმძღვანელოებიც ფაქტობრივად ნახევრი საუკუნი წინ არის დაწერილი და მათი კონსპექტი მრავალი ფაქტობრივი შეცდომით,, ცხადია, ვერავითარ კრიტიკას ვერ უძლებს.
-გარდა დასახელებული მიზეზებისა, კიდევ რამ განაპირობა უმაღლეს სასწავლებლებში საშუალო სკოლი ფიზიკის სწავლება?
-სამწუხაროდ განათლების სამინისრტოს მიერ შემუშავებულ ახალ პროგრამაში ერთიანი ეროვნული გამოცდებისათვის,, საბუნებისმეტყველო საგნები ფიზიკა, ქიმია და მათემატიკა ერთ საგნად არის წარმოდგენილი. ამ პროგრამით მიღებული ცოდნის დონე ადრინდელი მერვე კლასის დონეს არ აღემატება. მაგალითად ოპტიკის პტროგრამაში შესულია მხოლოდ გეომეტრიული ოპტიკა, .ელექტრობის შესწავლა მთავრდება ეექტრული დენით. არავინ ისწავლის ფიზიკას ქიმიას და მათემატიკას იმ მოთხოვნაზე მეტად, რასაც მისაღები გამოცდების პროგრამა ითვალისწინებს .სწორედ ამიტომ ვართ ჩვენ იძულებულნი პირველკურსელებს მივცეთ ის აუცილებელი საბაზისო ცოდნა საბუნებისმეტყველო საგნებში, რომელიც აუცილებელია სასწავლო პროცესის ნორმალური წარმართვისათვის შემდგომში.
--რამდენად დადსატურდა თქვენი ვარაუდი პირველკურსელთა ცოდნის დონის თაობაზე?
ამას გვიჩვენებს იანვრის სესიების შედეგები,რომელიც კონკრეტულად ასე გამოიყურება.: შეფასება ფრიადი მიიღო სტუდენტთა 5-მა, კარგი -13-მა, საშუალო-13-მა, დამაკმაყოფილებელი-13-მა და არადამაკმაყოფილებელი -51-მა პროცენტმა. ამ მონაცემებიდან ნათლად ჩანს, რომ ფიზიკის ფაკულტეტიზე ნომალური სწავლის იმედს იძლევა სტუდენტთა მხოლოდ , 20%-ი, .51%-ს კი საერთოდ არ აქვს დამახსოვრების უნარი , რაც ერთხელ კიდევ მიუჳთებს საშუალო სკოლაში სასწავლო პროცესის დაბალ დონეზე.
--თუ შეგხვედრიათ გამოცდების დროს ისეთი პასუხები, რომელიც არავითარ ჩარჩოებში არ ჯდება?
გამოცდების მიღების ჩემი მეთოდი ასეთია: ვაძლევდი ბილეთს, 3-4 საათს მოსაფიქრებლად,და სახელმძღვანელოთი სარგებლობის საშუალებას.. როგორც უკვე გითხარით, 51% -ი სახელმძღვანელოთი სარგებლობის შემდეგაც კი ვერ იძლევა ვერავითარ პასუხს. მე მოვისმინე ბევრი გულსატკენი პასუხი. მაგალითად, ერთი სტუდენტი ნიუტონის კანონს ასე განმარტავს: მოძრაობა იწვევს უკუქმედებას .იყო ასეთი პასუხები :ჯოული არის მანძილის ერთეული, ძალის ერთეული არის მასა, .ფოტონის სიხშირე არის სინათლის სიჩქარე, ენერგია არის ის, რაც გვაძლევს სიმძლავრეს. და მრავალი სხვა კურიოზული პასუხი. ამ მოსწავლეებმა ხომ სკოლის ატესტატი მიიღეს,, ეს კიდევ ერთხელ მოწმობს, რა დაბალ დონეზეა სწავლება სკოლაში
--წლევანდელ მისაღებ გამოცდებზე სამი საბუნებისმეტყველო საგნის გაერთიანება რა შედეგს მოგვცემს.?
ეს ფაქტი ნაკლებად შეცვლის სიტუაციას. პროგრამა სამივე საგანში არის მე-18 საუკუნის ცოდნის დონეზე.
ასეთი დაბალი დონის პროგრამები სკოლებში განაპირობებს როგორც მოსწავლეთა, ისე მასწავლებელთა ცოდნის დაბალ დონეს.
--რა ტენდენციებს ხედავთ ყოველივე ამაში და ვისგან მოდის ყოველივე?
სამ წუხაროდ ყოველივე ეს განპირობებულია სათანადო სახელმწიფო პოლიტიკით.. სახელმწიფოს ასეთი პოლიტიკა უზრუნველყოფს მხოლოდ დაწყებით განათლებას. ასეთი გზა სახელმწიფოს დაუსახა 1992 წელს შევარდნაძის მიერ ხელმოწერილმა და საქართველოს პარლამენტის მიერ დამტკიცებულმა დადგენილებამ,, საქართველოსათვის განვითებადი ქვეყნის სტატუსის მინიჭების შესახებ .განვითებად ქვეყანაში კი ქვეყანამ უნდა უზრუნველყოს მხოლოდ დაწყებითი განათლება (6 კლასი) წინა ხელისუფლება დაადგა ასეთ გზას,ახალმა ხელისუფლებამ განაგრძო და ბოლომდე მიიტანა განათლების დასამარება საქართველოში . .
--როგორ არის მაგისტრატურის დაფინანსების საქმე უმაღლეს სასწავლებლებში?
სახელმწიფო არ აფინანსებს მაგისტრტურას და ასპირნტურას უნივერსიტეტებში.. ბაკალავრიატს აფინანსებს ნაწილობრივ. ასეთ ვითარებაში, ბაკალავრიატ დამთავრებული არ ნიშნავს უმაღლესდამთავრებულს..ასეთი ცოდნა ადრინდელი ტექნიკუმდამთავრებულის ცოდნას შეესაბამება.
-- ასეთი შემაძრწუნებელი საუბრის შემდეგ, ლოგიკურია, გკითხოთ ,რამდენად აკმაყოფილებსთ ბილისის სახელმწუიფო უნივერსიტეტი დღევანდელი სტანდარტების მოთხოვნებს?
თბილისის სახელ,წიფო უნივერსიტეტი არ არსებობს და სტუდენტებს მხოლოდ ატყუებენ, რომ ისინი უნივერსიტეტში სწვლობენ.-
--რაში ხედავთ ამ მდგომარეობიდან გამოსავალს?
--თუ სახელმწიფომ იპოვნა შესაძლებლობადა საზოგადოებრივ ტელევიზიას გამოუყო 30 მილიონი ლარი, ის ვალდებულია უნივესიტეტსაც თუნდაც იგივე რაოდენობა გამოუყოს.და თუ აუცილებელია,,ამისათვის, უნივერსიტეტი საზოგადოებრივი გახდეს, არც ეს არის დიდი ცოდვა.. ახალმა მთავრობამ უნდ აგააუქმოს დადგენილება საქართველოს განვითარებადი ქვეყნის სტატუსის შესახებ და ყველა ღონე იხმაროს, ქართული განათლების, , მეცნიერებისა და კულტურის შენარჩუნებისა და განვითარებიათვის.. წინააღმდეგ შემთხვევაში,ჩვენ უახლოეს წლებში ამ სფეროშიც განვითარებად ქვეყნად გადავიქცევით და დავკარგავთ იმას,რაც ჩვენმა წინაპრებმა გასული საუკუნის 90-იან წლებამდე მოიტანეს.
დალი ქვირია საქართველ;ოს რესპუბლიკა 2006 წელი.14 მარტი
P.S.--ასეთი იყო მდგომარეობა რეფორმების შემდე. მას შემდეგ სასკოლო პროგრამები, რაც მთავარია სახელმწიფო პოლიტიკა განათლების სფეროში კარდინალურად არ შეცვლილა თუმცა მე დღევანდელი მდგომარეობის შესახებაც შევეცდები მოგაწოდოთ ინფორმაცია. ახალი რაც მე უნივერსიტეტის ადმინისტრციის ეთერთმა მაღალჩინოსანმა მომაწოდა-- ის არის, რომ წელს ფიზიკის განხრაზე კონკურსი დიდია და ერთ ადგილზე 5 კაცი მოდის. ეს არ არის ცუდი, მაგრამ რა ცოდნა აქვთ მიღებული ამ აბიტურიენტებს ( რსაკვირველია იგივე, რაც წინა წლებში. ეს ერთი, მეორე-- უნივერსიტეტში ჩატარებული უკანონო კონკურსების შემდეგ უნივერსიტეტის საბუნებისმეტყველო ფაკულტეტის სტუდენტები ვერ მოისმენენ ჩვენი სახელოვანი მეცნიერების-- მსოფლიო მნიშვნელობის გამოგონების ავტორის აკადემოკოს თენგიზ სანაძის, მსოფლიოს მიერ აღიარებული მათემატიკოსის აკადემიკოს ვანო კიღურაძის, სახელმწიფო პრემიის ლაურეატის ლერი ქურდაძის, პროფესორ ჯემალ მებონიას . და სხვათა ლექციებს,(რასაც მე დანაშაულად შევაფასებდი) რომელთაც პროტესტის ნიშნად არ მიუღიათ მონაწილეობა უნივერსიტეტში განათლების სამინისტროს მიერ ჩატარებულ კონკურსებში, რომელიც ჩატარდა მათ მიერვე მიღებული კანონის უხეში დარღვევით. მაგ. იურიდიულ ფაკულტეტზე განათლების სამინისტროს მიერ დანიშნულმა საკონკუესო კომისიის (ის კანონის მიხედვით აკადემიურ საბჭოს უნდა აერჩია,რომელიც იმ პერიოდში არც არსებობდა) , 13 -მა წევრმა თავისთავი აირჩია მათ შორის იყო გია ხუბუაც. რაც შეეხება დიდ კონკურსს ფიზიკის განხრაზე , ეს გამოიწვია აბიტურიენტების დაინტერესებამ სასწავლო გრანტების გაზრდით,. რის შესახებაც ინფორმაციაც შევეცდები გავრკვიო ამ ქვეყანაში ,სადაც ყველაფერი იმპულსურად წყდება.
14 მაისი 2011 წელი დალი ქვირია.